10 juli 2012

Född med rätten att leva (av Sanna Nova Emilia)

 Text och bild lånad av Sanna Nova Emilia

Tänk om det du anser vara viktigt att veta
Inte alls känns viktigt för mig
Tänk om det du kallar för kunskap
Inte känns värdefullt för mig
Vad vet du om vem jag ska bli?
Vad vet du om vem jag är här för att vara?
Vad vet du om vad som finns inom mig?

Tänk om jag inte alls vill leva som du
göra det du gör
tänka det du tänker
eller använda dina ord
Tänk om jag inte alls vill tro som du
skapa samma liv, samma framtid
upprepa samma mönster
Tänk om jag inte vill utveckla samma påhittade behov,
som du

Tänk om jag vill vara fri att upptäcka mig själv
finna mina egna vägar
mina egna svar
mina egna tankar
mina egna sanningar
mitt eget sammanhang i helheten

Tänk om jag inte vill vara en del av det system ni skapat
Tänk om jag inte vill ha något namn eller personnummer
Tänk om jag inte vill att du betraktar mig som ”din”
Om jag inte vill födas till fångenskap
om jag inte vill slåss och konkurrera med alla er andra
för min rätt att överleva
Vilka är mina alternativ?

Tänk om jag inte alls vill vara en slav under pengen och tiden som er andra
Tänk om jag inte alls vill springa i panik tillsammans med er
infinna mig lydigt vid dessa föregivna tidpunkter
uträtta det ni förväntar er av mig, när ni förväntar det av mig
på rätt sätt, i rätt ordning, på ert sätt

Tänk om jag är ett lövträd som inte kan slå ut på befallning?
Tänk om jag inte kan blomma i mars?
Tänk om jag bara kan och vill växa två centimeter,
hur gärna ni än vill att jag ska växa mer

Tänk om jag vill leva fri att få upptäcka livet på mitt sätt
Tänk om jag vill få leva lika självklart som naturen
Följa min egen puls
Min egen rytm
Andas mina egna andetag
i min egen takt

Tänk om jag inte alls vill betala för att få överleva
tänk om jag inte alls vill jobba för pengar, utan helt gratis
men ändå vill ha rätt att få mat och tak över huvudet
Tänk om jag vill få vakna när jag vaknar
Lära mig det jag vill lära mig
Bidra med det jag vill bidra med

Tänk om jag inte föddes hit för att ingå i det system ni skapat
Tänk om jag inte föddes hit för att vara och göra som ni vill
Tänk om jag inte föddes hit för att överleva
utan för att uppleva och leva?
Vilka är mina alternativ?

[Sanna Nova Emilia]

6 kommentarer:

  1. delar dessa underbara ord på fb. :)

    SvaraRadera
  2. Tack!!! ♥ delar! Påminner oss alla om att våga tänka/skapa nytt! Love it! ♥

    SvaraRadera
  3. Ibland får jag fantasier om att flytta till en grupp människor som lever som jägar/samlare. Några av de få folk som fortfarande lever på ett nomadiskt stenåldersvis. De har ju en livsstil som är den vår art haft i 99.9 % av den tid vi existerat. Men nu är man född här i denna tiden :-( Vad gör man? Anropologiska studier visar ju att dessa folk bara i snitt använde 4 timmar om dagen till att införskaffa föda. Resten till att leva, sjunga, dansa, umgås och älska. Låter inte helt fel det ju :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar dina "fantasier" Jonathan, Så enkelt och nära naturen som möjligt, utan några påhittade ansvar för att berika andra. Just nu är det skördetid för oss samlare, skogen är full med smultron, båbär, kantareller och örter. Undrar hur långt man skulle klara sig på samlandet om man hade tid att ägna sig mer åt det? Vill prova! =)

      Fantaswin sätter inga gränser den vidgar dem! Let's do it!

      Radera
  4. Hittade en utbildning och tänkte på dig och dina drömmar Sigge. http://klaralvdalens-folkhogskola.regionvarmland.se/vara-kurser/sjalvhushallning/sjalvhushallningskurs

    Hoppas länken funkar!

    SvaraRadera