27 okt. 2010

Se på liljorna på marken

Tidigare publicerat den 27/10-10 på Sigges radioteater

"Varför bekymrar ni er för morgondagen? Se på himlens fåglar, de sår inte och skördar inte men Livet föder dem. Se på liljorna på marken, de arbetar inte de spinner inte, ändå kläder Livet dom i den vackraste skrud! Gör er inga bekymmer, sök Tilliten till Livet och Livet kommer att ge er allt ni behöver" [Fritt efter Matt 6:25-34]

Även om jag funnit Tilliten till Livet, så gör sig gamla "program" påminda i kärvare tider. Gamla ord som "Hur ska pengarna räcka?", "Jag hinner inte." Och liknande finns lagrade i systemet och dyker upp så fort de har en chans. Det är inte mina tankar, utan bara andras gamla lagrade "program" som svarar på vissa in-put (brist), med dessa out-put (rädsla), vilket i sin tur leder till andra out-put i form av ändå mera brist. Gamla "program" som behöver programmeras om eller ersättas av nya program.

Jag finner det nya "programmet" i naturen. När jag ser hur kärvare tider följs av en ny blomstring. Träden fäller sina blad inför vintern, i perioder av torka slokar växterna, men då de bättre tiderna kommer åter fylls naturen igen av prunkande Liv.

Livet vill inget annat än att Leva, anpassa sig, förändras och fortgå. Livet tar aldrig slut, det bara vilar och kommer igen, eller övergår i nytt Liv, rikare och rikare, mer och mer anpassat till livssituationen som råder.

I naturen finner jag Tilliten till Livet, det Liv som är Allt som Är, och som Jag är ett uttryck för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar